Resumen: En el presente artículo se muestra el análisis estratigráfico realizado en el embalse subterráneo de Torrevieja, a partir de una serie de sondeos
realizados en el mismo, para desvelar las incertidumbres surgidas en el modelo conceptual del acuífero. Éstas hacían referencia a
la posible conexión con el mar de este acuífero, pues los datos hidroquímicos,
que se tenían, no explicaban claramente ésta. Inicialmente
se realizaron dos sondeos, que dieron lugar a tres posibles hipótesis, en función de donde se situó en el pasado la línea de costa, que
barajaban la posibilidad de que dicho acuífero no estaba conectado con el mar, que existía conexión con el mar o que esta conexión era
parcial, por lo que no concretaban la incertidumbre inicial que se planteaba sobre el modelo conceptual relativa a las altas concentraciones
de cloruros que se presentaban en zonas relativamente alejadas de la costa, por lo que la contaminación por este ión podía ser debida
a otras causas antrópicas o naturales distintas de la intrusión de agua de mar. Al objeto de poder definir un único modelo conceptual
se perforaron otros cinco sondeos de investigación hidrogeológica, cuya interpretación paleogeográfica, que se presenta en este artículo,
concreta un único modelo conceptual de funcionamiento del acuífero compatible con la existencia de intrusión marina.
[ABSTRACT]
The current article shows the stratigraphic analysis carried out in Torrevieja underground reservoir from its multiple wells, in order to
reveal the uncertainties arisen from the conceptual model as a consequence of hydroquemical data, whose study was not able to determine
the connection between the aquifer and the sea. Taking into account the coastal line which was defined in the past, two first wells
were made in the aquifer, giving rise to three possible hypothesis: its complete connection with the sea, the total absence of connection
with it or a partial connection between both of them. Under these circumstances, the initial uncertainty posed, further to the cause of high
chloride concentrations detected in some zones located far away from the sea, could not be specified, and this was the reason why it was
necessary to consider other causes for this kind of pollution instead of the connection with the sea, either the anthropic or another natural
one. Lastly, the paleogeographic interpretation of five other investigation wells were made in the aquifer with the purpose of defining
an only conceptual model, compatible with the existence of seawater intrusion.
Resumen: Tras una revisión exhaustiva de la bibliografía relevante sobre el tema, en la presente tesis se pretende sintetizar un nuevo modelo teórico del que pueda desprenderse un procedimiento de intervención frente a la preocupación patológica y que sea más eficaz que los tratamientos habituales. Para sintetizar dicho modelo, se evaluó la propuesta teórica de Wells (1995) frente a la de Tallis y Eysenck (1994), mediante dos estudios experimentales
en los que se intentó manipular la evaluación (positiva o negativa) que tienen los sujetos de la preocupación, así como la autoineficiencia percibida. Los resultados muestran que las variables con mayor poder predictivo en la anticipación en la anticipación de consecuencias negativas son: la puntuación en el PSWQ (Meyer et al. 1990), y la consideración negativa de la preocupación, tal como la mide la subescala del ICPP. A partir de estos resultados, se derivó un nuevo modelo teórico, y se elaboró un programa de intervención coherente con él, de 8 sesiones de duración. Este programa, al que denominamos RECOA, fue evaludado de forma experimental. Según un primer estudio, dicho programa parece eficaz frente al no-tratamiento en lista de espera. En un segundo estudio, el programa RECOA parece más efectivo que procedimientos habituales de intervención, como la relajación, o la terapia cognitiva, a la hora de reducir la puntuación de los sujetos en instrumentos de preocupación patológica como el PSWQ (Meyer et al. 1990), y en el ANTI (Wells, 1994)
Resumen: The aim of this study is the hydrogeological exploration and characterization using Geophisical surveying in the vicinity of Dakhla Basin (Algeria). To that end, it has been used the method of resistivities through Vertical Electric Sounding (VES) on a campaign carried out in April 2009. The work
included 19 VES, which have been calibrated with existing wells and with field geological observations. The results have allowed the characterization of Tertiary deposits as well as Ordovician sandstones. With these data, it has been possible to identify the position and thickness of a shallow salty aquifer, and the roof of a deep freshwater aquifer developed on the Ordovician sandstones. The integration of the geometry of the aquifers with the resistivity values obtained in the Ordovician sandstones has allowed the location of a favorable area for the situation of a new well.
Resumen: During the Middle Jurassic, the domain of the Iberian and Catalan Coastal ranges of eastern Spain was occupied by a system of
fault-controlled carbonate platforms that flanked the Iberian Massif to the East. This platform system marked the transition between
the shelves of the Alpine Tethys and the Central Atlantic Ocean. The palaeogeographic reconstruction
of the Iberian Middle
Jurassic platform system is based on more than 199 surface sections and 37 wells. From southwest to northeast, eight main
palaeogeographic elements with associated characteristic facies are recognized. These represent a system of horsts and grabens. In
the southwest, the Internal Castilian Platform is characterized by the frequently dolomitized oolitic and restricted facies of the
Yemeda Formation. To the northeast, the NW-trending open-marine carbonate environments of the External Castilian and
Aragonese platforms were separated by the fault-controlled El Maestrazgo High that is characterized mainly by the dolomitized
Rafales Formation. The External Castilian and Aragonese platforms consist from bottom to top of the microfilament mudstones to
wackestones of the El Pedregal Formation, the bioclastic and oolitic grainstones to packstones of the Moscardon Formation, and
the DomenËœo Formation, that reflects a return to an open-marine low-energy wackestone to mudstone facies, locally containing
patches of oolitic grainstones. The highly subsiding Tortosa Platform, represented by the Sant Blai, Cardo and La Tossa formations,
is bounded by the dolomitic facies deposited on the El Maestrazgo and the Tarragona highs, and by the Catalan Massif where no
Middle Jurassic deposits have been recorded. The open-marine facies and condensed sections of the Beceite Strait separated the
Aragonese and Tortosa platforms. A regional stratigraphical gap spanning the upper Callovian Lamberti Zone to the lower
Oxfordian Cordatum Zone is evident. A system of northwest- and northeast-trending normal faults controlled thickness and facies
distribution. Data from the Iberian carbonate-platform system indicate that expanded sections were not necessarily associated with
open-marine environments. Condensed and expanded sections are developed in open and restricted-marine facies, even on such
palaeogeographic highs as the El Maestrazgo High. Restricted and shallow-marine environments occasionally developed in parts of
the External Castilian Platform.
Resumen: Homo Verres es una serie de fotografías digitales de carácter surrealista. En esta serie de autorretratos Iván Correa crea una iconografía muy personal, en la que la sensación de inquietud, misterio y tensión está muy presente. Esta obra trata problemáticas tan diversas como la naturaleza violenta e instintiva del ser humano, el inconsciente, el concepto del doble y lo siniestro. El impacto de la imagen se centra principalmente en la inquietud
que genera la máscara de cerdo del protagonista. La fuerza sugestiva de la máscara como elemento artístico nos transporta a un tiempo prehistórico, regresando, a los orígenes de la humanidad; en un prodigioso viaje que nos llevará a un lugar mítico donde, durante algún tiempo, se dieron ciertos modos de vivir que
el hombre ha perdido para siempre. En este viaje las localizaciones tienen gran importancia, pudiéndonos encontrar con pozos, extraños conductos, bosques irreales, etc… Con las máscaras, el artista le da un punto de teatralidad a la obra. La máscara envuelve al espectador en un juego de identidades aparentemente inocente, infantil, pero este juego choca fuertemente con el sentido de algunas imágenes. Muy inspirado por el cine de David Lynch, Iván crea una compleja narración críptica. Cuando enlaza imágenes aparentemente inconexas, lo que hace es obligar al espectador a situarse en otro nivel de comprensión, otro estado diferente al requerido en una narración convencional. El tratamiento digital de la imagen es uno de las claves de la obra; pero a su vez, la tradición pictórica está muy presente en las mismas, pudiendose observarse claros guiños a artistas como El Bosco, Goya o Max Ernst. El objetivo principal de la obra es crear la inquietante extrañeza en el espectador, introduciéndole en un mundo onírico en el que podrá reflexionar sobre los conceptos antes citados. [ABSTRACT]Homo Verres is a series of digital photographs with a surrealistic effect. In these self-portraits, Ivan Correa creates a very personal iconography, in which the feeling of restlessness, mystery
and tension stands out. This work deals with a wide variety of difficulties such as the violent and instinctive nature of the human being, the double, the unconscious, and the concept of double and the uncanny.
The impact of the image focuses on the concern that the pig mask of the main character
generates. The suggestive strength of the mask as an artistic element takes us to a prehistoric era
when the origins of humanity begin, in a phenomenal journey that will take us to a mythical
place where certain ways of life took place, and that the human being has lost forever. In this
journey, the setting is very important, where common elements such as wells, bizarre tubes,
unreal woods and so on can be seen.
The artist uses the masks as a device for the sense of theatre. The mask involves the spectator in
an identity game that at first sight looks like innocent and childish but that strongly conflicts
with the meaning of some of the photographs. Deeply influenced by the cinema of David
Lynch, Ivan creates a complex cryptic narration. When he links these photographs, apparently
incoherent, he makes the spectator place himself in another dimension, a different state different
from the expected in a conventional narration. The digital treatment of the photographs is one of
the keys of this work but, at the same time, the pictorial tradition is present in those, so that
clear influences from El Bosco, Goya or Max Erns can be observed. The aim of this work is to
represent the restlessness astonishment of the spectator, introducing him into an oniric world in
which he will be able to reflect about some of the concepts cited above.